Bloggen en bedrijven.

Ik blog nu iets meer als een jaar, waar ik iedere dag weer van geniet.
Maar voor wie blog ik? Wat doe ik met bedrijven en webshops e.d?

Gisteren op Twitter is er een heuse ‘discussie’ gekomen omdat ik zei dat ik niet een artikel wil schrijven voor een bedrijf waar ik niks voor terug krijg.

Blog ik dan alleen voor de gratis producten?
Nee totaal niet! Ik blog omdat ik het leuk vind om te doen.
Merendeel van de artikelen en de producten die er in voor komen zijn gekocht door mijzelf.

Ik ontken niet dat ik zo nu en dan producten opgestuurd krijg, maar hier heb ik dan ook hard voor gewerkt.
Ja! Bloggen is hard werken!

Laatst kreeg ik een mail van een webshop (de naam laat ik achterwege) of ik een artikel over hun webshop wil maken.
Een dusdanig artikel waarbij ik hun de hemel in prijs en volop reclame maak voor hun.
Mijn vraag was: wat krijg ik ervoor terug.
Niks was het antwoord.

Sorry maar dat gaat mij te ver!
Nee ik hoef niet perse een product ervoor te krijgen, maar een vermelding van mij op de site bijvoorbeeld had al voldoende geweest.
Hun waren laaiend op mij, en noemde mij zelfs een slechte blogger als ik dit niet deed.

Mijn mening:
Ik ga geen gratis reclame maken (want zo is het gewoon) voor een webshop waar ik totaal geen ervaring mee heb.
Met andere woorden, de blogger doet al het werk en krijgt er niks voor terug en het bedrijf heeft een gratis reclame in hun zak zitten.
Nee zo werk ik niet.

Natuurlijk heb ik wel eens wat over een shop geschreven zonder er iets voor te hebben gekregen.
Maar dan had ik er zelf bij besteld en dus ook ZELF voor het product betaald.
Dit doe ik dan vanuit mijn zelf omdat ik de webshop goed vind.

Maar hoe kan je over iets schrijven waar je geen ervaring mee hebt?
Hoe kan ik over een product schrijven die ik zelf niet getest hebt.

Ben ik dan een slechte blogger?
Nee, ik vind het een slecht bedrijf/webshop die zoiets durft te vragen.

Menig mensen zullen het dubbel vinden wat ik zeg.
Menig mensen zullen het niet met mij eens zijn.
Dat mag, ieder heeft zijn mening en visie.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Gratis reclame gaat mij gewoon te ver.
Ik wil best hard werken om een vermelding of product of wat dan ook te krijgen, maar ik wil ook een eerlijke mening over iets kunnen geven.

Blog jij dan alleen voor het geld en de producten e.d.? Jammer voor je lezeressen, ik kan het niet anders zien als dat jouw mening dan niet oprecht is.
Dat gaat mij te ver.

Dit alles wilde ik met jullie delen omdat het mij best boos maakte.
Hopend op jullie begrip.

19 thoughts on “Bloggen en bedrijven.

  1. Kirsty 16 Apr, 2014 om 11:30 Reply

    Ik ben het helemaal met je eens hoor! Vind het niet gek dat je geen gratis reclame wilt maken op je blog. Dat doe ik ook niet. Sowieso moet ik echt achter iets staan voordat ik er reclame voor maak. Zie het de laatste tijd wel vaak dat bedrijven denken niks of zo goed als niks bij mij reclame kunnen maken voor hun bedrijf. Eigenlijk zouden er vaste richtlijnen moeten komen wat mij betreft; dat zou alles zoveel makkelijker en duidelijker maken!

    • dailynailsart 16 Apr, 2014 om 15:59 Reply

      Ik wil best voor iets reclame maken, maar dan moet ik het wel interessant vinden zodat ik er mijn eerlijke mening over kan geven. Maar zomaar iets schrijven over een webshop waar ik geen ervaring mee heb, nee daar kan ik geen eerlijke mening over geven

  2. Lin van T (@LinvanTpolish) 16 Apr, 2014 om 13:51 Reply

    Er zijn zoveel bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. En er zijn ook blogs die er in trappen, dus waarom zouden ze het niet proberen. Het is ongelofelijk irritant en sommige emails kan je het beste gewoon direct verwijderen. Of bieden ze iets aan wat niet bij mn blog past. Bepaalde grenzen voor jezelf opstellen en daar niet onder gaan zitten. Succes ermee!

  3. Amalia Klap 16 Apr, 2014 om 15:53 Reply

    Bloggen is hard werken: feit, daar kies je toch voor.
    Samenwerken met bedrijven moet je ook verdienen. Blijkbaar wil je die status niet halen.
    Die bedrijven zijn wel jouw brood (mocht je verder willen groeien).
    Het moet niet zo’n probleem zijn, jij blaast nu wel heel hoog van de toren, bent pas 1 jaar bezig.
    Daarbij las ik op twitter jouw timeline eens na, dit getuigd niet van een professioneel blog, maar dat schrijf je ook, je ben een hobby-iste.
    De manier hoe je social media gebruikt om te relschoppen en daar genomineerde blogsters erbij te halen die hun sporen wel al verdiend hebben vind ik niet gepast.

    • dailynailsart 16 Apr, 2014 om 16:03 Reply

      Ik kies er inderdaad voor om te bloggen. Samenwerken met bedrijven vind ik geen probleem en daar wil ik best hard voor werken. Maar jij kan toch ook niet iets de hemel in prijzen waar je geen ervaring mee hebt, of doe jij dit juist wel omdat je er wat voor krijgt.
      Ik werk alleen samen met bedrijven waar ik achter sta, op die manier kan ik mijn eerlijke mening erover geven.
      En ja ik blog als hobby en ben pas 1 jaar bezig, maar daarom hoef je nog niet zo minachtig te doen.
      Zoals ik al in het artikel zei, ieder zijn mening en visie.
      Maar ik wil mijn lezers een eerlijke mening geven over iets.

      • anitrax 16 Apr, 2014 om 16:43

        Als je je eigen! mening ergens over wil geven, gebruik dan ook je eigen woorden en niet delen uit andere discussies die anderen gezegd hebben! Als er mensen naar mij toekomen en zeggen “joh heb jij dat gisteren niet gezegd? of dat had jij kunnen zeggen, oh dat heb je ook gedaan” zegt dat genoeg. Maar dat je het dan gebruikt om je zelf te “verdedigen” en probeert recht te praten wat je gisteren krom hebt gemaakt, vind ik dat niet oké.
        Leer eerst eens zelf een stukje te schrijven. Tuurlijk komen er in de nagelblogs Veel dezelfde dingen terug mat je kan auto’s je eigen opbouw erin maken. Heb vertrouwen in jezelf en dan kan je meer dan je denkt en hoe meer eigen je bent Hoe eerder je opvalt en dus eerder kansen krijgt die jij probeert af te dwingen nu.

      • dailynailsart 16 Apr, 2014 om 16:51

        Ik heb dit alles vanochtend geschreven, ik weet niet welke woorden of stukken tekst ik dan van een ander over genomen zou hebben.
        Dit alles is mijn mening en mijn visie. Ik praat niks recht van gisteren. Jij was degene die mijn woorden omdraaide.
        Maar buiten dit alles, als jij alleen maar kan klagen over mij ontvolg dan!

        Zoals ik in het artikel zeg, ieder zijn mening en visie dus respecteer die van mij.
        Ook zou ik graag willen weten waar ik volgens jou dit van gekopieerd heb

  4. anitrax 16 Apr, 2014 om 16:53 Reply

    “mat je kan auto’s je eigen opbouw erin maken” moet dus zijn: maar je kan altijd je eigen opbouw er in maken.
    Dat was auto correct foutje

    • anitrax 16 Apr, 2014 om 17:04 Reply

      Wat ik gisteren deed was je laten zien dat je op Twitter het ene zegt een op die foto met de tekst het heel anders zegt.

      En wat anderen vinden wat ik gezegd heb en jij nu in je blog schrijft weet ik niet, ik kan niet in hun hoofd kijken.

      En ik probeer je opbouwende kritiek te geven op het eind net, maar je bent zo boos op mij dat je dat niet eens ziet. Probeer wat meer jezelf te zijn, je foto’s bij de muur, dat vind ik mooi, dat is echt jouw!

      • dailynailsart 16 Apr, 2014 om 17:06

        Ik zeg nog steeds hetzelfde als gisteren.
        Maar waar ik niet tegen kan is dat jij beweert dat ik stukken tekst heb over genomen van iemand anders.
        Terwijl dit overduidelijk mijn eigen woorden zijn.
        Ook draaide jij gisteren mijn woorden om.

        Dit is hoe ik erover denk en hoe ik blog.
        Alles wat ik blog is van mijzelf.

  5. Jeske (notonlynails) 16 Apr, 2014 om 17:28 Reply

    Helemaal mee eens!

  6. NailTalk (@MTerveer) 16 Apr, 2014 om 17:33 Reply

    Groot gelijk meid! Ik blog puur en alleen voor mijn hobby. Maar zelfs dan wil ik geen gratis reclame maken! Goed dat je op je strepen bent gaan staan en nee hebt gezegd. Ik ga ook geen artikel schrijven over een of andere Chanel lak die ik nog nooit van mijn leven heb gedragen. Veel bloggers zullen het met je eens zijn. Er zijn gewoon mensen die van hun mening DE waarheid maken. En dat jij daar anders over denkt zit ze dwars en kunnen ze kennelijk, (te lezen aan de reacties hierboven) niet goed mee omgaan. Lekker van je af laten glijden. Je nail arts zijn top, je doet het super goed en ik geef je helemaal gelijk. Dus lekker zo doorgaan meid!!

  7. Ilse 16 Apr, 2014 om 18:05 Reply

    Ik ben het helemaal met je eens! Ik zou ook geen gratis reclame maken als ik het bedrijf niet zou kennen. Je hebt een super leuk blog en trek je niks aan van mensen die er blijkbaar anders over denken!

  8. Daniëlle 16 Apr, 2014 om 18:41 Reply

    Ik begrijp je hoor! Je kan toch niet iets aan iemand aanraden als je zélf niet eens weet of het goed is of niet en niet eens goed weet wát het is. Ik denk dat je ongeloofwaardig over zou komen als je een bedrijf waar je geen ervaring mee hebt of waar je weinig van af weet de hemel in zou prijzen, en ik denk dat je dan een slechte blogger bent. Bedrijven willen natuurlijk altijd graag gratis reclame maken, dat is logisch en ze kunnen het best proberen, en ik wil ook best wat reclame plaatsen maar ik wil zelf een goede reden hebben om het te plaatsen, ik moet het getest hebben, of ik moet het zelf leuk vinden of het moet iets zijn wat ik erg leuk vind. En geen gratis reclame willen plaatsen is in mijn ogen iets heel anders dan bloggen voor gratis producten!

    x

  9. margriet kuper 16 Apr, 2014 om 20:25 Reply

    ik snap dat je geen reclame maakt over iets waar je geen ervaring mee hebt..lijkt mij vrij logisch. Je moet je niet teveel aantrekken van alles en als anderen er anders over denken; laat ze. Gewoon zo doorgaan met je blog.

Geef een reactie

